Letisková prevádzková príručka
letiska
JASNÁ
3.1 Všeobecné informácie
1 | ICAO kód | LZJS |
2 | Typ letiska | Verejné medzinárodné letisko; |
3 | Určenie letiska | Letecké práce a lety všeobecného letectva, UL prevádzka, bezmotorová prevádzka, prevádzka RC modelov |
4 | Zemepisné súradnice vzťažného bodu letiska |
49°02’52,57”N 19°30’24,67“ E |
5 | Poloha vzťažného bodu letiska | Geometrický stred VPD |
6 | Smer a vzdialenosť od význačného miesta | 2 kmE od stredu obce Ľubeľa |
7 | Nadmorská výška letiska |
640 mn. m. (2100 ft.) |
8 | Zvlnenie geoidu |
+42,94 m |
9 | Prevádzkovateľ letiska |
Ing. Miroslav Toma |
10 | Adresa prevádzkovateľa |
Ľubeľa 107, 032 14, Ľubeľa |
11 | Osoba zodpovedná za prevádzku letiska |
Ing. Miroslav Toma |
12 | Kontaktné údaje |
Tel.: +421 908 794 333 |
13 | Druh prevádzky |
VFR, deň |
14 | Kritický typ lietadla |
Cirrus SR 22, Z 37 T |
15 | Druhy lietadiel |
letúne, motorizované vetrone, vetrone, ultraľahké lietadlá, |
16 | MET: |
Tel: + 421 02 4857 4263 CMBO Bratislava Web: www.letisko-jasna.sk Web: www.shmu.sk |
17 | Druhy palív: |
NIL |
18 | Druhy oleja: |
NIL |
19 | Hangárový priestor pre cudzie lietadlá: |
obmedzené, dohodnúť vopred |
20 | Opravárenské služby pre cudzie lietadlá: |
NIL |
21 | Požiarna kategória letiska: | Nestanovená - požiarne a záchranné prostriedky ako pre lietadlá s rozpätím krídiel do 12 metrov |
22 | Sezónna prevádzkyschopnosť: |
Celoročná, odstraňovanie snehu sa zabezpečuje len pre potreby prevádzkovateľa letiska |
23 | Ubytovacie možnosti: | Ubytovanie na letisu je možné. K dispozícii sú dve dvojlôžkové izby plus soc. Hotely a penzióny sú v okolitých obciach, mestách a rekreačných oblastiach |
24 | Stravovacie zariadenia: |
Reštaurácie sú v okolitých obciach, mestách a rekreačných oblastiach. |
25 | Zdravotná služba: |
Nemocnice a záchranná služba v meste t. č. 112 |
26 | Dopravné prostriedky: | Taxi, vlastná doprava,k dispozícii je letiskový minibus |
3.2 Prevádzková doba
1 | Správca letiska: |
Podľa potieb prevádzkovateľa letiska Tel.: +421 908 794 333 |
2 | Prevádzka letiska |
Od východu po západ slnka |
3 | Zdravotná služba |
Nemocnice a záchranná služba v meste Tel.: 112 |
4 | Bezpečnostná ochrana letiska | Priestory hangáru sú monitorované a od prístupovej komunikácie sú oplotené a uzamykané. Ostatné poľné prístupové komunikácie sú vyznačené tabuľami „Zákaz vstupu“. |
3.3 Údaje o letisku
- Fyzikálne charakteristiky
VPD | Rozmery | 544 x 15 m |
Druh povrchu | Asfaltobetón | |
Únosnosť | 2250 kg/ 0,70 MPa | |
Pozdĺžny sklon |
Pozdĺžny sklon nie je v žiadnej časti väčší ako 2,0 % | |
VPP | Rozmery | 644 x35 m |
Druh povrchu | Asfaltobetón, tráva | |
Smery priblíženia | 09/27 (088°/268°) | |
Pozdĺžny sklon | Pozdĺžny sklon nie je v žiadnej časti väčší ako 2,0 % | |
Použiteľné dĺžky |
TORA – 08 TORA – 26 |
544 metrov 544 metrov |
TODA – 08 TODA – 26 |
544 metrov 544 metrov |
|
LDA – 08 LDA – 26 |
544 metrov 544 metrov |
|
ASDA – 08 ASDA – 26 |
544 metrov 544 metrov |
|
Vizuálne prostriedky | ||
Osové značenie VPD | Prerušovaná biela čiara | |
Prahové značenie VPD | Priečna biela čiara kolmá na os VPD | |
Osové značenie VPD | Neprerušovaná biela čiara | |
Veterný rukáv | Je umiestnený na hangári v SV časti letiska |
- Prekážky v blízkosti letiska
Prekážka | ELEV [m] | DIST [m] |
Kopec Panské | 762 | 3060 |
Kopec Hájeň | 737,1 | 1915 |
Kopec Krč | 773 | 3335 |
Smrecká | 705 | 2440 |
Terén kóta (bez názvu) | 718 | 2650 |
3.4 Miestne pravidlá prevádzky
1 | Letiskové okruhy: | RWY 08/26 všetky zatáčky sa vykonávajú smerom na juh. RWY 08 doprava,RWY 26 doľava. V ATZ je zakázané prelietavať ponad zastavané územie |
2 | Navijákové vzlety: | NIL |
3 | Rolovacie dráhy: | Rolovacia dráha je bez označenia a vedia z VPD k hangáru a technickej ploche |
4 | Doskoková plocha: | NIL |
3.5 Doplňujúce informácie
1 | Prostriedky pre spojenie s lietadlom: |
rádiové VKV, volacia značka „Jasna Tower“ frekvencia 130,130 MHz |
2 | Iné letiská v ATIS zóne: | NIL |
3 | Náhradné letiská: |
Ružomberok (LZRU) - frekvencia 123,5 MHz Poprad – Tatry (LZTT) - frekvencia (TWR) - 121,350 MHz |
4 | Postupy na zmenšenie hluku: | NIL |
5 |
Prostriedky na odstránenie nespôsobilých lietadiel z pohybových plôch: |
1 traktor (ďalšia technika dostupná na vyžiadanie u miestnach farmárov) |
Časť 4
Podrobnosti o prevádzkových postupoch a opatreniach na zaistenie bezpečnosti na letisku
4.1 Organizácia letovej prevádzky na letisku
Každý veliteľ lietadla sa pred zahájením svojej činnosti musí presvedčiť o stave, schopnosti a podmienkach použitia VPD. Veliteľ lietadla je povinný dodržiavať pokyny, prípadne miestne obmedzenia vydané prevádzkovateľom letiska, prípadne ním poverenej osoby.
4.1.1 Pozemné pohyby lietadiel
Pozemné pohyby lietadiel sa vykonávajú výhradne po spevnených a označených plôchách. Veliteľ lietadla je povinný dodržiavať nasledovné pravidlá prednosti:
- Núdzové mobilné prostriedky na pomoc lietadlu v tiesni musia mať prednosť pred všetkou ostatnou prevádzkou na pohybových plochách.
- Mobilné prostriedky na prevádzkových plochách sa musia riadiť týmito pravidlami:
- a) vozidlá a osoby musia dať prednosť pohotovostným vozidlám,
- b) osoby, vozidlá a vozidlá ťahajúce lietadlá musia dať prednosť lietadlu ktoré pristáva, vzlieta alebo roluje,
- c) osoby a vozidlá musia dať prednosť lietadlám pripraveným na rolovanie, rolujúcim, vytláčaným alebo ťahaným lietadlám,
- c) vozidlá a osoby musia dať prednosť vozidlám ťahajúcim lietadlá.
- Keď lietadlo pristáva alebo vzlieta, nesmú ďalšie lietadlá a vozidlá vyčkávať bližšie k VPD ako pred križovatkou rolovacej dráhy s VPD – na vyčkávacom mieste pred vzletovou a pristávacou dráhou.
4.1.2 Prevádzka na letiskových okruhoch
Na letisku Jasna sa vykonáva letisková prevádzka tak, že všetky zatáčky sa točia v južnom sektore smerom k Nízkym Tatrám. Z toho dôvodu sa na VPD 08 vykonávajú všetky okruhy smerom doprava a na VPD 26 všetky okruhy smerom doľava.
Pokiaľ tomu okolnosti nebránia a nie je ohrozená bezpečnosť letovej prevádzky, všetky okruhy sa musia vykonávať tak, aby sa pilot vyhol obciam a zastavným oblastiam, predovšetkým v dňoch pracovného kľudu a pokoja tak, aby bolo obyvateľstvo okolitých obcí čo namenej obťažované hlukom z letecke prevádzky.
Prevádzka na letiskových okruhoch, zaradenie sa do okruhu a odlet z letiskového okruhu sa riadi platnými leteckými predpismi a za ich dodržiavanie je zodpovedný veliteľ lietadla. Velitelia lietadiel sú tiež povinní hlásiť prostredníctvom rádiovej komunikácie všetky polohy.